duminică, 13 iulie 2008

4 cu 11

Primim in ultimul timp de la 4 colegi (Lavana, Codrin Băleanu, Constantin Vlad Radu şi Viorel Călinescu) 11 fotografii care, intr-un fel sau altul ar trebui să reflecte încercări, mai mult sau mai puţin reuşite, pentru tema în derulare. Sigur, e vacanţă, lumina este foarte puternică, contrastele sînt extreme, şi plecatul pe coclauri sau descoperirea subiectelor la ore matinale sau pe înserate nu este o practică prea comodă.
De fapt v-am sugerat elemente pentru a reuşi cîteva imagini.

Poate vă dezamăgesc că nu postez fotografiile primite. Nu acum. Personal nu am să vă procesez fotografiile pentru a arăta foarte bine şi pentru a le posta. Este absolut necesar să începeţi o minimă prelucrare. Şi totuşi această minimă prelucrare poate fi evitată dacă reuşim se ne reglăm corect aparatele de fotografiat, dacă încercăm să folosim aparatele pe reglaj manual. Pentru aceasta ar trebui să ştim cîteva lucruri simple.
Aparatele de fotografiat digitale tind să expună corect imaginea. Prin expunere înţelegem cantitatea de lumină care ajunge pe peliculă sau captorul de imagine pentru a produce o imagine care corespunde cu imaginea din creerul nostru. Adică imaginea nu este nici prea alba, (supraexpusă), nici prea întunecată (subexpusă). Celulele fotoelectrice care masoara intensitatea luminii sînt astfel calibrate (etalonate) încît o suprafaţă gri neutră 18% să fie "văzută" la fel şi de ochi şi de captorul aparatului. De aceea o supărafaţă dominant albă (zăpadă, sau o floare albă) va fi captată cam întunecat, iar o suprafaţă întunecată (fotografiile de noapte) va fi redată în nuanţe prea deschise.
Ce avem de făcut? Simplu: suprafeţele albe le vom supraexpune puţin, iar pe cele întunecate le vom subexpune puţin. Cît? Efectuaţi 3-4 expuneri cu reglaje plus şi minus faţa de ceea ce vi se indică ca normal de către aparat. Alegeţi imaginea care credeţi că are detaliile cele mai bune în zonele luminate şi zonele întunecate.

Acesta ar fi primul pas pentru a capta imagini în care atît zonele luminate să nu fie exagerat de albe, lipsite de detalii cît şi zonele întunecate să nu fie îmbîcsite fără detalii. Faptul că totdeauna va trebui să faceţi compromisuri, deci ve-ţi decide care zonă să fie redată cel mai bine, înseană că aţi descoperit care este latitudinea de expunere a captorului sau peliculei folosite.
Şi dacă tot nu reuşiţi să aveţi detalii în umbră şi în lumină, în acelaşi cadru fotografiaţi cînd lumina este mai moale, cînd puteţi folosi ceva ecrane de reflexie care aduc lumină suplimentară în umbre, sau... sînt atîtea tehnici... încît fotografiaţi în altă dată!
Mai vorbim dacă vă interesează subiectul.

Mihai Cantea