sâmbătă, 12 aprilie 2008

Fotografie de Delia NEBUNU

Urări, la o sărbătoare în familie ? (V-aş ruga ca la trimiterea unei imagini de familie să-mi scrieţi şi câteva date despre ea)!...

Câteva sfaturi privind încadrarea elementelor în imagine, la o nouî fotografiere de acest gen: încearcă să prinzi cât mai complet personajele în câmpul fotografic redat. Atât doamna din dreapta cât şi domnul din stânga ar fi meritat să incapa în cadru. Nu trebuie să te fereşti de încadrări mai largi. "Surplusul" poate fi eliminat apoi, la prelucrare. Chiar dacă imaginea devine pătrată. Alte aspecte tehnice: Ai folosit ISO 800, programul ales, NORMAL, stabilindu-ţi un timp de expunete de 1/60 şi o diafragmă 5. Bliţul a dat foarte puţin din lumina pe care o putea da. Chiar şi la ISO 200, dacă ai fi folosit programul PRIORITATE DE DIAFRAGMĂ, şi ai fi setat valoarea acesteia la 8, ai fi avut o imagine expusă corect şi cu o profunzime mărită. Şi fără zgomotul de imagine dat de un ISO mare. Prelucrarea de imagine poate fi, de asemenea, îmbunătăţită!...

Foto reportaj de Bogdan SĂNDULESCU


Satul Slobozia, la 20 de kilometri de Iaşi, martie 2008

Un cătun unde timpul parcă s-a oprit în loc în urma cu o suta de ani. Sărăcia pândeşte din fiecare casă. Când plouă, nimic nu mai trece pe uliţele desfundate. Nimeni nu vine, nimeni nu pleacă. Singurele legături cu civilizaţia: curentul electric şi câte o antenă Digi TV. La fiecare casă!...

Considerente tehnice: mai multa atenţie la prelucrarea imaginii. Fotografiezi cu Nikon, fişier NEF, maxim de rezoluţie. Efectul tip "Developare" pentru acest fişier este deficitar. Cred că aproape 40 % din potenţialul imaginii se pierde la procesare!...

Fotografii de Marius BUTUC

Două imagini de la ceremonia funerara în memoria pictorului Sabin Bălaşa, la Universitatea "Al.I.Cuza", Iasi, 5 aprilie 2008

O echipă de televiziune ia un interviu unui participant la ceremonia funerară. Din punct de vedere tehnic, există mai multe erori la această fotografie: fiind fotografiată de jos în sus, picioarele persoanei intervievate şi ale reporterei sunt tăiate. Pentru a evita această situaţie, ar fi trebuit ca fotograful să mai urce două sau trei trepte, pentru a se afla pe acelaşi plan cu cei fotografiaţi şi ar fi avut două variante: fie să se dea un pas sau doi spre stânga pentru a prinde în imagine atât tabloul cât şi persoanele, fie să se dea în partea dreaptă, în aşa fel încât reportera să fie în noua compoziţie în centrul grupului de trei persoane. Bineînţeles, tabloul să fie vizibil. Şi în această imagine, atenţie la perspectivă. Liniile trebuie să fie perpendiculare nu oblice. Problemă care se poate corecta şi la editarea imaginii!...

Plecarea convoiului mortuar. Faptul că s-a ales să se fotografieze de pe trotuarul opus este şi bun şi rău. Bun, pentru faptul că se reda o imagine de ansamblu asupra desfăşurării evenimentului. Fără a avea, dacă ar fi ales să stea pe scări, în prim plan mulţimea de participanţi, curioşi şi oameni de presă... Rău, pentru că maşinile care trec încurcă surprinderea unei imagini de ansamblu în care să se vadă mai mult din mulţimea participantă (partea dreaptă a imaginii)...
Personal, aş fi încercat să surprind o imagine mai dinamică. Poate de la urcarea sicriului în maşină, poate de la slujba ţinută de preot, poate să ilustrez participarea presei la tristul eveniment... Sunt doar nişte sugestii!...

Fotografie de Paul BORDEI

Din aceeaşi excursie de la Piatra Neamţ, o imagine primită ulterior, mai bună decât aceea publicată... Imaginea are dinamică, fetiţa uitându-se cu interes la o piatră.
Câteva considerente tehnice: cadru prea strâns la fotografiere, piatra din mâna fetiţei fiind mai mult ghicită de către privitor. Şi dacă tăietura stânga-dreapta nu deranjează prea tare, ar fi trebuit renunţat la cei cinci milimetri de de-asupra capului persoanelor, ei trebuind a se regăsi în partea de jos a imaginii... Pe cât posibil, evitarea apariţiei deasupra capului persoanelor fotografiate a stâlpilor, prin schimbarea punctului de staţie la fotografiere. Datorită luminii puternice de zi insorita şi a faptului că fotografierea s-a facut de jos în sus (care o transformă într-o imagine în contralumină) ar fi trebuit folosit bliţul. O altă propunere: la editare, "încălzite" puţin culorile. Şi, încă o dată, atenţie la balansul de alb!...