duminică, 13 iulie 2008

4 cu 11

Primim in ultimul timp de la 4 colegi (Lavana, Codrin Băleanu, Constantin Vlad Radu şi Viorel Călinescu) 11 fotografii care, intr-un fel sau altul ar trebui să reflecte încercări, mai mult sau mai puţin reuşite, pentru tema în derulare. Sigur, e vacanţă, lumina este foarte puternică, contrastele sînt extreme, şi plecatul pe coclauri sau descoperirea subiectelor la ore matinale sau pe înserate nu este o practică prea comodă.
De fapt v-am sugerat elemente pentru a reuşi cîteva imagini.

Poate vă dezamăgesc că nu postez fotografiile primite. Nu acum. Personal nu am să vă procesez fotografiile pentru a arăta foarte bine şi pentru a le posta. Este absolut necesar să începeţi o minimă prelucrare. Şi totuşi această minimă prelucrare poate fi evitată dacă reuşim se ne reglăm corect aparatele de fotografiat, dacă încercăm să folosim aparatele pe reglaj manual. Pentru aceasta ar trebui să ştim cîteva lucruri simple.
Aparatele de fotografiat digitale tind să expună corect imaginea. Prin expunere înţelegem cantitatea de lumină care ajunge pe peliculă sau captorul de imagine pentru a produce o imagine care corespunde cu imaginea din creerul nostru. Adică imaginea nu este nici prea alba, (supraexpusă), nici prea întunecată (subexpusă). Celulele fotoelectrice care masoara intensitatea luminii sînt astfel calibrate (etalonate) încît o suprafaţă gri neutră 18% să fie "văzută" la fel şi de ochi şi de captorul aparatului. De aceea o supărafaţă dominant albă (zăpadă, sau o floare albă) va fi captată cam întunecat, iar o suprafaţă întunecată (fotografiile de noapte) va fi redată în nuanţe prea deschise.
Ce avem de făcut? Simplu: suprafeţele albe le vom supraexpune puţin, iar pe cele întunecate le vom subexpune puţin. Cît? Efectuaţi 3-4 expuneri cu reglaje plus şi minus faţa de ceea ce vi se indică ca normal de către aparat. Alegeţi imaginea care credeţi că are detaliile cele mai bune în zonele luminate şi zonele întunecate.

Acesta ar fi primul pas pentru a capta imagini în care atît zonele luminate să nu fie exagerat de albe, lipsite de detalii cît şi zonele întunecate să nu fie îmbîcsite fără detalii. Faptul că totdeauna va trebui să faceţi compromisuri, deci ve-ţi decide care zonă să fie redată cel mai bine, înseană că aţi descoperit care este latitudinea de expunere a captorului sau peliculei folosite.
Şi dacă tot nu reuşiţi să aveţi detalii în umbră şi în lumină, în acelaşi cadru fotografiaţi cînd lumina este mai moale, cînd puteţi folosi ceva ecrane de reflexie care aduc lumină suplimentară în umbre, sau... sînt atîtea tehnici... încît fotografiaţi în altă dată!
Mai vorbim dacă vă interesează subiectul.

Mihai Cantea

6 comentarii:

OZOLIN DUŞA spunea...

Domnule Cantea

După câte ştim, tema în curs este "Fotografia de studio", deci partea introductivă a articolului dvs o găsesc fără acoperire. În ceea ce priveşte numele amintite, doamna LAVANA, într-adevăr, nu are noţiuni avansate de prelucrare a imaginii. Mă miră faptul că domnii Codrin Băleanu şi Constantin Vlad Radu nu au trimis imagini publicabile din punct de vedere tehnic. Sunt oameni care ştiu prelucrare, la fel cum ştiu să-şi seteze destul de bine aparatele de fotografiat.
Faptul că nu veţi face prelucrări în locul celor care vă trimit imagini, este bine venit. Nici eu, în ultimul timp, nu o mai făceam.
Cât despre mica lecţie cu setarea diafragmei în funcţie de lumină, ea este bine venită. Din păcate, aceia care folosesc "săpunierele" le va fi cam greu să o aplice!...
Totuşi, 11 imagini în două săptămâni este foarte puţin. Mai ales că tema debutase furtunos. Trimiteţi, Prieteni, imagini. Trebuie să continuaţi ce am început împreună!...

Codrin Baleanu spunea...

Buna ziua,
ce am trimis eu este facut in interior, nu stiu cum ar putea influenta soarele acest fapt. Iar in ce priveste propunerea mea, nu cred sa fie vreo zona arsa, mai ales ca fotografia este facuta in modul manual.

corrado spunea...

Am incercat sa improvizez un mini studio pe o masa de tenis, cu bucatele de hartie, cu surse de lumina, difuzere, ce mai am stat 40 min sa lipesc foi A3 intre ele in absenta unui background in dotare... ca sa nu mai spun ca mi-am scapat obiectivul din greseala ceea ce mia adus cateva zile cumplite.l-am desfacut si de fapt era un contact. cu toate acestea - sa nu pierd ideea - am fost bucuros ca totusi a iesit ceva, zic eu. De aceea as fi fost bucuros sa primesc din partea "of the judges" niste idei de critica strict la fotografia in cauza. Dar am reusit si am invatzat din experienta si de la postarea dlui Cantea despre expunere - setarea diafragmei/.

ailiesei mihaela spunea...

Domnule Ozolin,
De mult ma tin sa va intreb cine este, de ce aceasta "doamna LAVANA" este singura care si-a pastrat anonimatul si cu ce ocazie acest privilegiu. Cam multe intrebari odata, dar cred ca nu sunt singura curioasa si avand in vedere ca singur ati adus vorba despre ea, am merita macar o scurta explicatie.
Va multumesc anticipat!...

Mihai Cantea spunea...

Stimată Mihaela, fiind colegă de atelier cu LAVANA vă sugerez să discutaţi cu dumneaei aspectele care vă nedumeres. Ca între colegi.
Personal nu agreez intervenţiile maliţioase!
(Scuze că răspund eu în locul domnului Ozolin.)

LAVANA spunea...

Raspuns la intrebarea Mihaelei Ailiesei,desi nu mi-a fost adresata in mod direct:
Extrase din Legea nr. 8 din 26.03.1996 privind drepturile de autor :
Capitolul IV Continutul dreptului de autor:
c) dreptul de a decide sub ce nume va fi adusa opera la cunostinta publica.
=========================
Inainte de a mi se posta primele imagini,prin februarie,am fost intrebata cum le voi semna si am raspuns :lavana;adica sa fie "anonime",vorba Mihaelei.
Dupa cum se vede ,cineva cunostea bine legea iar eu m-am alintat,exercitandu-mi dreptul de autor...
Multumesc tardiv,domnului Mihai Cantea,pentru atitudinea colegiala.
lavana kray