luni, 16 iunie 2008

Formatul RAW

Nu voi spune decit citeva lucruri esentiale despre formatele fisierelor fotografice sau dedicate salvarii fotografiei ca fisier sub un sistem de operare. Manualele si internetul dezvolta pe larg aceste subiecte.
Important este ca imaginea preluata de la captor, procesata de catre procesorul cu care este dotat fiecare aparat foto digital sa fie depozitata pe suportul de stocare cu cit mai multe informatii, cit mai aproape ce ceea ce percepe ochiul uman.
In acest sens s-au pus la punct mai multe metode de codare binara, sint mai multi algoritmi implementati in sistemele de operare. Se cunosc formatele TIFF, JPEG (JPG), BMP si... multe, multe altele. Dintre toate este considerat formatul universal de salvare TIFF ca format fara pierdere de calitate. Adica ori de cite ori fisierul este deschis, prelucrat, salvat, redeschis... salvat... va rezulta totdeauna un fisier care nu pierde din informatii despre caracteristicele fiecarui pixel. Cu o singura conditie: sa se faca salvari fara compresie. Formatul JPG produce fisiere mult mai mici ca dimensiune pentru ca la salvare vor fi luati in calcul numai pixelii care difera de vecinii lor intr-un procent oarecare. Cu cit compresia este mai mica se vor retine mai multi pixeli, suficienti pentru a avea o imagine acceptata de privitor. La redeschiderea fisierului se va incerca reconstituirea pixelilor nesalvati printr-un procedeu de interpolare. Deci apare o aproximare. Si ori de cite ori se va redeschide un astfel de fisier mai pierdem cite ceva din informatii. De aceea se salveaza JPG numai dupa ce s-au aplicat toate procesarile necesare, dar numai pentru a obtine un fisier de mici dimensiuni, mai usor de portat sau transmis electronic. Daca printati pe o masina de foarte buna calitate acelasi fisier TIF si JPG un ochi educat va observa diferente in defavoarea formatului JPG.
Exista multe aparate de fotografiat digitale care salveaza fisierele si intr-un format propriu fiecarui fabricant considerat format brut - RAW - adica format aritmetic care contine toate informatiile furnizate de procesorul aparatului foto. Conversia in TIF sau JPG executata in interiorul aparatului fotografic este executata cu pierdere de informatii pentru a obtine fisiere mai mici dar in primul rind pentru a scurta durata de procesare marind, astfel, numarul de imagini realizate intr-o secventa de cadre automate, in rafala. In formatul RAW s-a ajuns sa se aloce fiecarei informatii de pe un pixel un numar de 14 biti. Asta presupune o cantitate foarte mare de informatie stocata pentru fiecare pixel. (Daca reprezentam informatia pe 4 biti vom putea reprezenta 2 la puterea 3 informatie. Daca repezentam informatia pe 8 biti vom avea 2 la puterea a 7 a informatie, pentru aceasi data, de aceea noi avem in calculatoare 16,7 miloane de culori daca reprezentam in format RGB pe 8 biti fiecare culoare). Daca salvati fiseierele JPG direct in aparatul fotografic veti avea din start o fotografie cu foarte multa pierdere de informatie, pixelii comasati nu vor mai putea fi reconstituiti niciodata nici macar aproximativ. Dintr-un format RAW totdeauna vei putea reduce numarul de pixel pina la nivelul acceptabil de destinatia pe care o are fotografia. In plus toate firmele serioase vor vinde aparatul foto cu un set de programe printre care si procesoare si convertoare de format brut in formate standard fotografice. Altfel programul photoshop de la adobe sau faststone de la faststone.org vor putea citi si converti formatele brute in diverse formate cu introducerea de anomalii minimale in reprezentarea imaginii (Alte aplicatii se adreseaja strict amatorilor si produc imagini cu mari pierderi).
Tot ceea ce spunem noi aici o spunem pentru cei care doresc sa stocheze imagini cit mai corect captate in vederea procesarilor ulterioare. E suficient sa amintes ca daca voi dori sa redau imaginea pe divershi suporti va trebui sa aplic procesari diferite. De exemplu o fotografie va fi diferit procesata pentru a fi reprodusa la un laborator foto pe hirtie fotografica, altfel pentru un printer cu toner, (diferit pentru XEROX, diferit pentru Minolta) si diferit pentru carton mat, lucios sau hirtie de 80 gr, iar pentru a reproduce o imagine prin tehnici tipografice va trebui sa mai facem si o translare din RGB in CMYK. (Putini sint cei care stiu ca si pe un copiator sau printer cu cerneala cele mai bune rezultate, oricum cu pierdere, se obtin din reprezentarea CMYK).
Din pacate aceste scurte insemnari nu pot inlocui volume intregi care discuta problemele abordate aici, si nici nu pot stinge controversele care inca mai persista in acest domeniu.
Inca se mai poate cumpara, prin comanda una din cele mai bune carti traduse la noi despre fotografia digitala. Merita de cumparat:

Imaginea digitala - compatibil cu Photoshop 6 si 7

de aici


Chiar si cind va exista photoshop 15 aceasta carte ramine importanta.

Pentru intrebari ulterioare si eventual o discutie mai detaliata va rog contactati-ma pe blogul meu sau pe e-mail (mihaicantea@gmail.com). Raspunsurile le veti primi aici.

6 comentarii:

Zaharia Dragomir spunea...

Va multumesc foarte mult. Nu vreau sa par deplasat, dar acesta este exact tipul de raspuns pe care il cautam, si pot spune ca am inteles care sunt oprincipalele dezavantaje ale stocarii datelor in alt format decat cel initial.

Mihai Cantea spunea...

Domnule Zaharia, e foarte greu sa scrii in putine cuvinte lucruri care sint pe larg prezentate in carti si pe internet. Din pacate pe internet am gasit multe site-uri in care scriu multi dar de multe ori au timp sa scrie cei care nu poseda suficiente cunostinte teoretice. Cind voi descoperi site-uri cu adevarat utile am sa vi le indic. Prefer cartile din aceste motive. Multi fotografi nu sint informaticieni si foarte multi informaticieni se cred fotografi. Asta este din pacate. De aceea sint pentru existenta cluburilor unde un instructor ar putea initia in tehnica si arta fotografica. Macar pina la nivelul la care pasionatul de fotografie sa poata intelege daca ceea ce citeste pe internet ar putea fi o informatie utila sau ar putea fi o gogoritza. Am intilnit amatori de Nikon care scriu intentionat si posteaza si fotografii intentionat defavorabile Canon-ului pe situl revistelor sau chiar la Canon. Din pacate asta e una din realitatile lumii contemporane!

bassi spunea...

DOMNULE CANTEA,AS VREA SA AFLU PAREREA DUMNEAVOASTRA DESPRE UN ANUME MODEL DE APARAT-FUJIFILM S9500.IN SPERANTA CA VOI OBTINE UN SFAT DE LA DUMNEAVOASTRA VA MULTUMESSC ANTICIPAT!
CU RESPECT,ALIN BASSI

Mihai Cantea spunea...

De obicei Fuji realizează aparatură destul de apreciată. Am căutat ceva specificații mai detaliate. Nu prea sînt. E un model destul de vechi. Am lucrat cu alte aparate fuji din aceeași clasă și trebuie să recunosc că mi-ar fi plăcut să am unul. Se potrivește bine și la portrete prin culoarea agreabilă care o obține pentru carnație.
Nu pot face nici măcar afirmația că ceea ce au scris alții este corect. Fiind un produs care nu se mai fabrica probabil că merită prețul. Dar... cînd faci o achiziție nouă e bine de spus ce dorești să obții și pentru ce durată pînă la înlocuirea aparatului. Personal mă uit în ordine la Nikon, Canon și Fuji. E foarte important ca aparatul să aibe stabilizator de imagine și să capteze în format RAW. Ceea ce Canon cam ignoră la această clasă. Și oricum trebuie mers pe ceva cu 10-12 mega pixeli pentru o mărire rezonabilă și ales aparatul cu cea mai mică densitate de pixeli/mmp.
Oricum cam toate aparatele din această clasă nu depășesc 4 stele din 5. Dar sînt ușoare. Un fuji va filma și incredibil de bine.

LaurentiuD spunea...

Deci daca deschid o poza JPG de multe ori pierde din pixeli, deci din claritate? Cum as putea sa pastrez pozele muuuult timp in singuranta fara sa-si piarda din claritate? Daca le archivez se mai intampla la fel? Multumesc!

Mihai Cantea spunea...

Nu. Formatul JPG si nu numai, este un format cu pierdere de calitate nu de pixeli. Formatul TIF este un format despre care se spune ca este un format fara pierdere de calitate. in mod normal se fotografiaza in format brut (RAW -- nef, cr2 etc) cu minimum de compresie care salveaza informatia captata cit mai aproape de ceea ce a trimis procesorul aparatului foto catre mediul de stocare. Cu ajutorul photoshopului se obtin fotografii procesate si cel mai bine ar fi sa se salveze si o copie in format nativ photoshop, una in format tif si desigur formatul uzual pentru scopurile practice. Eu si poate nimeni nu va poate spune daca aceste formate vor mai fi normale peste 30 de ani. Eu sper ca si nepotii nostri sa aibe la dispozitie un program de decodare a actualelor formate. Oricum nutresc aceasta speranta pentru ca fisiere salvate de mine prin anii 70-80 le pot decoda si reactualiza si azi.