luni, 16 iunie 2008

deschid un raw de la camera mea (eos 400d) cu PS CS3, nu prea stiu cam ce pasi ar trebui sa urmez. (Luca Iuriciuc)























Fiind o situatie de interes mai larg am hotarit sa dau aici un raspuns la e-mailul primit pe canal privat. In continuare voi descrie foarte succint pasii de urmat pentru a realiza o procesare. Va propun doua variante. Acest articol trebuie privit ca un tutorial.

Consideratii generale:
Imaginea originala este deosebit de dificil de procesat. Cadrarea orizontala a captat foarte mult spatiu inutil asa ca prin recadrare pierdem un numar important de pixeli. ISO 1600 si lumina foarte prost plasata (de deasupra subiectului) aduce un zgomot de fond important. Subexpunerea imbicseste culorile si mareste zgomotul de fond.
Prima varianta de procesare recurge la utilizarea a doua filtre incarcate in photoshop: noiseware professional de la imageonomic pentru reducerea zgomotului de fond, si Viveza de la Nik Software pentru ajustari speciale, locale. tot aici am folosit stampila si healingul pentru a retusa fundalul. Fundalul trebuie retusat obligatoriu.
Setari generale: Folosim CS4 versiunea beta (la fel si pentru CS3). Prefer sa deschid imaginea prin intermediul Bridge-ului. Setez la preferinte ca doresc sa folosesc CAMERA RAW si pentru formatele JPG si TIF. In CS4 setez preferinta pentru a utiliza CAMERA RAW si pentru JPG iar ca manager de culoare folosesc Euroscale V2. Monitorul meu este calibrat hard cu COLORVISION. Vizualizez imaginile cu FASTSTONE setat sa foloseasca managerul de culoare al monitorului.

Varianta 1 de procesare: Start BRIDGE-se deschide Camera RAW v 4.4.1 (actualizati fisierul, gratis, din situl de la Adobe, daca nu reusiti va dau eu fisierul, la cerere. Fisierul implicit al programului este prea vechi pentru a produce rezultate foarte bune.) - crop - Mai departe trageti de cursoare in ordinea indicata sau scrieti direct cifrele folosite de mine numai pentru aceasta imagine. Bifati Preview pentru a urmari in timp real modificarile. Bifati si debifati preview pentru a vedea prin alternanta ce ati avut si ce aveti. Luam in ordine paginile de la camera raw.
Pagina initiala: Claritate: 100, Contrast: +56, Luminozitate: +86.
Pagina curba tonala: parametrizat; tonuri luminoase inalte: +58, tonuri luminoase: +23, tonuri inchise: +13, tonuri intunecate: +35
Pagina HSL: saturatie: tonuri rosii -63, tonuri portocalii -34, tonuri galbene -19
Luminanta: tonuri rosii +88, tonuri portocalii +33, tonuri galbene +37
Aici putem face doua lucruri: deschidem imaginea sau finalizam. In prima situatie se deschide photoshopul, in a doua se inchide camera raw si oricum se genereaza un fisier tip XMP. Acest fisier va permite, ulterior photoshopului sa deschida fisierul raw cu parametrii setati, asociati fisierului imagine. Prin stergerea acestui fisier procesorul raw va relua de la zero imaginea deschisa.
Alegem optinea din camera raw pentru deschiderea fisierului. Daca deschideti fereasta LEVEL (CTRL + L) si click pe AUTO ve-ti observa ca nu se modifica decit imperceptibil imaginea. Deci am venit cu o ajustare buna a nivelelor din camera raw. (Lucrind veti capata si voi aceasta dexteritate). Retus cu HEALING BRUSH si CLONE STAMP pentru a "calca" fundalul. (O chestiune personala). Reduc zgomotul de fond cu filtrul noiseware profesional de la imageonomic folosind optiunea implicita portret. Exista multe filtre mai mult sau mai putin importante. Nu poti sti nici o data cu care obtii rezultate bune. Uneori folosesc diferentiat mai multe filtre pentru a obtine rezultatul bun. Aplicarea unui filtru cu parametri la maxin, intr-un singur pas produce rezultate proaste. Aplicati filtrele cu parametri redusi de mai multe ori, in gradatii fine. Va oriti cind credeti ca rezultatul e satisfacator. Suprafiltrarea se observa si e mai rau decit a nu aplica un filtru. Cu filtrul VIVEZA plasat pe alb am modificat din cursore, asa cum se vede in imagine, zonele albe din zona selectata. Un filtru foarte putin cunoscut dar foarte interesant si poate fi folosit in scopuri cretive.

Varianta 2 de procesare: Bridge, camera raw. Temperatura de culoare 3400, expunere +1,45, clarity 40,
pagina HSL: saturation reds +25, oranges - 43, Luminance reds +9, orange -2.
Deschidem fisierul. Sintem in photoshop. Voi folosi numai filtre standard ale programului.
Din meniul FILTRE-Dust&Scratches-radius 2- treshold 5 - OK
Din meniul Filtre - Reduce Noise. BASIC-default-strenght 6, preserve details 60, reduce color noise 45, sharpen detailes -25, remove JPEG artifact: activ, ADVANCE-per chanel-red-strenght 10, preserve detailes 0. OK
Din meniul Filtre smart Sharpen-basic amount 30, radius 2,4, more accurate-activ, OK
Din meniul Image-adjustments-variations
retine ALT si click RESET pentru a anula setarile, eventuale, anterioare.
Fine coarse- 1 pas la stinga.
Click Saturation- 1 click pe LESS
Click Shadows- 1 click LIGHTER
Click Highlights- 6 click-uri pe Darker
OK.
Cam asta e.
Daca vrem sa facem printuri este necesar sa ajustam din nou nivele (CTRL+L)
Setam urmatoarele valori pentru linia de INPUT: negru 18, midle 1,08, white 229; pentru linia de output: negru 16 si white 245.
Acest lucru este important pentru a prezerva detalii in negru si alb la printare. Printerele au statiu de culoare mai mic decit monitoarele.

foto stinga sus: fotografie originala. foto dreapta sus: prima varianta de procesare. Foto 1 si 2 din rindul 2 imagini din VIVEZA cu setarile si locul de aplicare a filtrului. Ultima fotografie este varianta 2 de procesare.

Un comentariu:

Luca Iuriciuc spunea...

Multumesc mult pentru raspuns!